TOYOTA AVENSIS FORUM
http://www.avensis.info/

[T25] dokręcanie śrub kluczem dynamometrycznym
http://www.avensis.info/viewtopic.php?f=58&t=6151
Strona 1 z 1

Autor:  vBB [ 19 gru 2009, o 21:23 ]
Tytuł:  [T25] dokręcanie śrub kluczem dynamometrycznym

Witam. Chciałem spytać, czy przy oryginalnych częściach w Ave T25 kombi 2005 r. i oryginalnych alufelgach 16" przy wymianie u wulkanizatora potrzebny jest taki klucz, który mierzy siłę z jaką należy dokręcać śruby? Czy może jest to zbędne?

Autor:  traumeel [ 19 gru 2009, o 21:34 ]
Tytuł:  Re: [T25] Wymiana opon na zimowe -

vBB napisał(a):
Witam. Chciałem spytać, czy przy oryginalnych częściach w Ave T25 kombi 2005 r. i oryginalnych alufelgach 16" przy wymianie u wulkanizatora potrzebny jest taki klucz, który mierzy siłę z jaką należy dokręcać śruby? Czy może jest to zbędne?

Od kilkunastu lat w kilku samochodach regularnie zmieniałem ogumienie lato/zima i NIGDY nie zauważyłem w użyciu klucza dynamometrycznego.
Nigdy mi koło nie odpadło, ani nigdy nie miałem problemu z samodzielnym, awaryjnym odkręceniem koła.
Zatem wydaje mi się, że klucz dynamometryczny nie jest niezastąpiony.

Choć znam takich, co pompują koła azotem, wierzą w inne samochodowe czary, a klucz uważają za niezbędne narzędzie. ;-)

Autor:  kocur [ 19 gru 2009, o 21:34 ]
Tytuł: 

Mnie przy wymianie nawet nie pytali i sami taki klucz zastosowali ;) Chociaż instrukcja mówi że przy samodzielnej wymianie trzeba dokręcać tylko ręcznie do oporu. Przecież nie każdy wozi dynamometryczny w bagażniku :-D
traumeel napisał(a):
Choć znam takich, co pompują koła azotem...

Ja pompuję i widzę lepsze efekty, szczególnie przy skokach temperatury :jezyk:

Autor:  Schwefel [ 19 gru 2009, o 21:41 ]
Tytuł: 

Moim zdaniem nie potrzebnie się martwisz o takie pierdoły. Gwint w śrubach jest solidny, dokręcając ręką raczej go nie zerwiesz.

Autor:  traumeel [ 19 gru 2009, o 21:51 ]
Tytuł: 

kocur napisał(a):
Ja pompuję i widzę lepsze efekty, szczególnie przy skokach temperatury :jezyk:

No i OK. :ok:
Ja natomiast nie czuję niedogodności związanych z obecnością powietrza w kołach. :jezyk:

Natomiast istotną niedogodnością bywa jego czasowy brak. ;-)

Autor:  MaŁy_RaDeK [ 19 gru 2009, o 21:52 ]
Tytuł: 

vBB napisał(a):
a potrzebny jest taki klucz, który mierzy siłę z jaką należy dokręcać śruby?

W dobrym zakładzie powinni mieć i dokręcić z takim momentem jak przewiduje producent... :tak:
Niestety zazwyczaj albo dokręcają "ręcznie" albo kluczem pneumatycznym :-(
Mnie najbardziej bawi jak dobijają do oporu pneumatem a później sprawdzają kluczem dynamometrycznym :glupek:
Moment dokręcania śrub w Ave powinien wynosić ok 105 Nm.
Klucz pneumatyczny potrafi dokręcić 150 a nawet więcej Nm :wow:

traumeel napisał(a):
Zatem wydaje mi się, że klucz dynamometryczny nie jest niezastąpiony.

Oczywiście, że nie jest niezastąpiony - głowicę w silniku też można na wyczucie dokręcić :-D

Autor:  wrc [ 19 gru 2009, o 23:23 ]
Tytuł: 

MaŁy_RaDeK napisał(a):
Niestety zazwyczaj albo dokręcają "ręcznie" albo kluczem pneumatycznym
Mnie najbardziej bawi jak dobijają do oporu pneumatem a później sprawdzają kluczem dynamometrycznym
polecam omijac zaklady ktore dokrecaja kola kluczem pneumatycznym do konca :jacipokaze: :jacipokaze: :jacipokaze:
a do dokrecania kol wystarczy ci zwykly klucz i umiar przy dokrecaniu ;-)

pozdr :-D

Autor:  vBB [ 20 gru 2009, o 13:18 ]
Tytuł: 

Dzięki wszystkim za odpowiedź. Wiele mi się wyjaśniło ;-) Pozostaje mi teraz znaleźć zakład, który wymienia koła i używa tego klucza. Też się zastanawiałem nad tym, czy dokręcanie do końca kluczem pneumatycznym nie zniszczy niczego... bo tak robią w pobliskim dla mnie warsztacie.

Autor:  MaŁy_RaDeK [ 21 gru 2009, o 19:53 ]
Tytuł: 

vBB napisał(a):
bo tak robią w pobliskim dla mnie warsztacie.

Zazwyczaj nie zniszczy, ale wielokrotne przykręcanie tym kluczem nadwyręża gwint śrub i samą felgę (szczególnie aluminiowe).
Nie wspominając o śrubach zabezpieczających - moje McGard'y po jedym sezonie wyglądały jakby miały z 10 lat :glupek:

Autor:  Robaczkiewicz [ 11 mar 2010, o 16:15 ]
Tytuł: 

MaŁy_RaDeK napisał(a):
vBB napisał(a):
a potrzebny jest taki klucz, który mierzy siłę z jaką należy dokręcać śruby?

W dobrym zakładzie powinni mieć i dokręcić z takim momentem jak przewiduje producent... :tak:
Niestety zazwyczaj albo dokręcają "ręcznie" albo kluczem pneumatycznym :-(
Mnie najbardziej bawi jak dobijają do oporu pneumatem a później sprawdzają kluczem dynamometrycznym :glupek:
Moment dokręcania śrub w Ave powinien wynosić ok 105 Nm.
Klucz pneumatyczny potrafi dokręcić 150 a nawet więcej Nm :wow:

traumeel napisał(a):
Zatem wydaje mi się, że klucz dynamometryczny nie jest niezastąpiony.

Oczywiście, że nie jest niezastąpiony - głowicę w silniku też można na wyczucie dokręcić :-D

Zgadzam się z kolegą w 100% Pamiętajcie koledzy że jak coś się zakręci to potem i to trzeba odkręcić. Ja nie mówię że trzeba go wozić w bagażniku ale bardzo wskazane jest go używać i bardzo mnie to cieszy jak to robią w dobrych zakładach wulkanizacyjnych. Sami to docenicie jak trzeba będzie wymienić kapcia gdzieś na drodze w "szczerym polu" i nie będziecie skakać na klucz żeby nakrętka puściła.... Dokręcać nakrętki ale zawsze z głową prawie powtarzam prawie do oporu. Wszystkie szpilki mają tzw. gwint samohamowny, i oczywiście swoją żywotność a wymiana którejkolwiek oj.... nie jest prosta.

Autor:  gowinsi [ 15 kwi 2010, o 18:34 ]
Tytuł: 

Klucz pneumatyczny przeważnie ma ok 500Nm. Jeśli dokręcą z udarem to na trasie koniec i łamanie własnego klucza w przypadku awarii. Dynamometryczny też powinien być odpowiednio ustawiony, niemniej między 110-130Nm dokręcenie kół nie powoduje problemów w większości przypadków.

Autor:  artineo [ 16 kwi 2010, o 08:01 ]
Tytuł: 

Z instrukcji (str.301):
Jak najszybciej po zmianie koła należy
dociągać nakrętki kół momentem 103
Nm (10.5 kGm). W przeciwnym razie istnieje
ryzyko poluzowania się nakrętek
i odpadnięcia koła, grożąc spowodowaniem
poważnego wypadku.
Ale to już wszystko było na forum

Autor:  tas23 [ 16 kwi 2010, o 09:59 ]
Tytuł: 

Przy dokręcaniu głowicy w silniku to bym się może jeszcze tak mocno zastanawiał. Chociaż zdarzyło mi się wymieniać pierścienie w silniku i wszystko na wyczucie skręcałem:P

Ale przy kołach? Moja żona po prostu skakała po kluczu, żeby mocniej dokręcić:)
Ukręcenia raczej się nie obawiaj, chyba że masz naprawdę sporo pary w łapach i słabą śrubę. Tylko raz słyszałem o takim przypadku, ale to w maluchu ze 25 lat temu a chłopak ostro trenował podnoszenie ciężarów.

Ja po prostu dokręcam rękami ma maxa i nie przypominam sobie, żebym w ciągu ostatnich 13 lat miał jakiekolwiek kłopoty z odkręceniem. Powiem więcej, nie znam osoby, która by to robiła inaczej i miała przy tym jakieś problemy.

W razie czego zawsze pozostaje udarowe odkręcenie poprzez delikatne podskakiwanie na kluczu:)

Autor:  wrc [ 17 kwi 2010, o 14:11 ]
Tytuł: 

tas23 napisał(a):
Ale przy kołach? Moja żona po prostu skakała po kluczu, żeby mocniej dokręcić:)
Ukręcenia raczej się nie obawiaj, chyba że masz naprawdę sporo pary w łapach i słabą śrubę. Tylko raz słyszałem o takim przypadku, ale to w maluchu ze 25 lat temu a chłopak ostro trenował podnoszenie ciężarów.
Ja po prostu dokręcam rękami ma maxa i nie przypominam sobie, żebym w ciągu ostatnich 13 lat miał jakiekolwiek kłopoty z odkręceniem. Powiem więcej, nie znam osoby, która by to robiła inaczej i miała przy tym jakieś problemy.
tak postepujac mozna cos ukrecic, szczegolnie przy odkrecaniu po dluzszym czasie jak ktos tak mocno dociagnal, do tego wez pod uwage ze felgi aluminiowe maja miekkie gniazda

pozdr :-D

Autor:  arkadiuszk [ 8 cze 2010, o 13:15 ]
Tytuł: 

hej sorki że przerywam ale nikt na forum z tego co widze nie wie z jaką siłą dokręcić głowice w avensis;/ 1.6 4 a fe z gazem przebiegu 188tys

Autor:  wrc [ 8 cze 2010, o 13:30 ]
Tytuł: 

to temat o kolach kolego
pytales juz tutaj: http://avensis.info/viewtopic.php?p=129 ... 788#129587

Autor:  arkadiuszk [ 8 cze 2010, o 17:22 ]
Tytuł: 

tak ale nie uzyskałem odpowiedzi, sorki

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/