[T27] CVT: charakterystyka, problemy, usterki oraz obsługa

Wszystko o skrzyniach biegów...
Awatar użytkownika
pafcio
Spamer
Spamer
Posty: 6298
Rejestracja: 08 mar 2012, 22:22
Model: Rav4,Verso,Yaris
Silnik: 2ZRFAE
Lokalizacja: WI/WS/WU/WZ

[T27] CVT: charakterystyka, problemy, usterki oraz obsługa

Post autor: pafcio »

Witam,
Szukałem od pierwszego dnia obecności na forum wątku o skrzyni CVT w T27 i żadnego nie znalazłem. Poświęconego oczywiście tylko i wyłącznie temu. Dlatego też pozwoliłem sobie założyć nowy temat poświęcony tejże tematyce.
Powoli przyzwyczajam się do tej skrzyni. Podczas eksploatacji pojawiały się nurtujące mnie pytania. Mam nadzieję że wspołnymi siłami stworzymy a'la kompendium wiedzy o CVT.
tak na szybko co pamiętam

1. Czy agresywna jazda na prawdę szkodzi tej skrzyni?
2. Czy czy szarpania są normalne?
3. No i przede wszystkim jak nią efektywnie jeździć? Gaz od razu do zamierzonej prędkości czy powoli i spokojnie?
4. Na co uważać podczas jej eksploatacji?

Awatar użytkownika
KN
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 465
Rejestracja: 10 mar 2009, 20:46
Model: Outback
Silnik: 2.5i boxer, CVT
Lokalizacja: Warszawa

Re: [T27] CVT: charakterystyka, problemy, usterki oraz obsł

Post autor: KN »

Ja już kilka razy pisałem o tej skrzyni. Działa idealnie; nie daje szarpnięć przy przełączaniu biegów, w sposób bardzo precyzyjny reaguje na zachowanie kierowcy tak, że za pomocą umiejętnej pracy pedałem gazu można zrobić dokładnie to, co się w danym momencie chce osiągnąć.

Nie wiem czy agresywna jazda szkodzi tej skrzyni. Chodzą słuchy, że CVT nie potrafi przenosić takich momentów obrotowych jak inne skrzynie, dlatego nie montują jej w samochodach z silnikiem diesla. Ja w swoim mniemaniu nie jeżdżę agresywnie (ale fakt jest taki, że w jeździe codziennej mało kto mnie wyprzedza) i nie mam z tą skrzynią żadnych kłopotów. Żadnych szarpań nie zauważyłem, więc chyba nie są normalne. Skrzynia jest bezstopniowa, więc szarpnięć wynikających ze zmiany biegów też nie ma; czasem jak się ostro przyśpiesza, można poczuć, jak skokowo przesuwa się przełożenie, ale nie sposób nazwać tego szarpnięciem.

Jak nią efektywnie jeździć? Trudno powiedzieć, wszystko zależy co się chce osiągnąć - niskie spalanie czy raczej dynamiczną jazdę. Podstawowa różnica między automatem a manualem - jeśli chodzi o specyfikę jazdy - jest taka, że w manualu wrzucasz bieg, a gazem regulujesz tylko czy przyśpieszasz czy ustalasz stałą prędkość. Bo dynamikę jazdy ustalasz raczej w zależności od momentu, w którym zmieniasz biegi. Jadąc na czwórce 80 km/h w zasadzie nie ma znaczenia czy wciśniesz gaz do oporu czy do połowy - samochód będzie przyśpieszał tak samo - w zależności od tego, na ile pozwala mu fabryczna elastyczność. W samochodach z automatem jest inaczej - praca pedałem gazu jest bardzo ważna, bo za pomocą wciskania gazu dajesz informację skrzyni, z jaką dynamiką życzysz sobie przyśpieszać. Jadąc spokojnie 80 km/h i wciskając nagle gaz do dechy, zmuszam skrzynię do natychmiastowej redukcji biegu tak, żeby jak najszybciej przyśpieszać. Jeśli dodam gazu tylko trochę, samochód zacznie przyśpieszać, ale powoli, bez redukcji. W pedale gazu w automacie połączone są jakby dwa środki posiadane przez kierowcę manuala: gaz i wybór biegu.

Jeśli chodzi o to na co uważać, to ja nie uważam specjalnie na nic. Skrzynia jest podobno bezobsługowa. Oczywiście trochę uważać jednak należy - nie wolno zmieniać położenia drążka podczas kiedy samochód się toczy. Przełączanie na wsteczny lub na "PARK" przed wyhamowaniem, kiedy samochód jeszcze toczy się do przodu, to grzechy niedopuszczalne. Nie powinno się też bez potrzeby przełączać na "P", na przykład stojąc przed czerwonym światłem. Należy trzymać nogę na hamulcu, nie zmieniając położenia drążka z pozycji "drive". Ale poza takimi typowo bezsensownymi zachowaniami ta skrzynia ma właśnie tę zaletę, że nie trzeba na nią uważać. Po prostu wciskasz gaz i jedziesz, wciskasz hamulec i zwalniasz.

Awatar użytkownika
wrc
Moderator
Moderator
Posty: 17247
Rejestracja: 16 lis 2007, 07:12
Model: Avensis T22
Silnik: 2.0 D4D 1cdftv
Lokalizacja: Schwäbisch Hall

Re: [T27] CVT: charakterystyka, problemy, usterki oraz obsł

Post autor: wrc »

serwisować, nie szaleć i będzie służyć, jak KN napisał skrzynie takie zabija moment (zresztą jak każde) stad póki co do diesla nie trafia

sanchopan
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 263
Rejestracja: 09 lut 2011, 15:12
Model: Avensis/Verso CVT
Silnik: 1,8 Valvematic

CVT problem?

Post autor: sanchopan »

Witam - mam pytanie, może coś podobnego kogoś spotkało np. z Avensisem lub Verso z CVT.
Dwa razy w ciągu ok. 12 tys. km mi się to zdarzyło i nie umiem tego w sposób celowy powtórzyć.
Ruszam, gaz wciśnięty powiedzmy na 20-30%, a więc niewiele, a więc obroty powinny oscylować w okolicach max. 3000-4000 obr./min. Ale auto przyśpiesza powiedzmy do ok. 40-50 km/h (nie wiem ile dokładnie, bo zrobiłem rybkę ), obroty rosną... aż do odcięcia (6750 obr./min zdaje się czy jakoś tak niewiele poniżej 7000 obr./min.), komputer odcina obroty, one spadają, rosną, odcina... Popuszczam trochę gaz - ale mam niewielkie pole do działania, bo po prostu mam go niewiele wciśniętego - nic, bez zmian.
Puszczam gaz więc całkowicie na chwilę, obroty spadają do np. ok. 4000 obr., wciskam gaz i... wszystko działa jak należy.
Coś ze skrzynią, może sterownikiem, który - jak mi się wydaje - nie umie "wrzucić wyższego biegu"? Wiem, wiem - tutaj nie ma "wyższego biegu", znam zasadę działania skrzyni i bardzo mi ona odpowiada. Ale ewidentnie coś jakby "się wiesza".
Czy w kompie auta zapisują się tego rodzaju błędu - bo jak znam życie, to na 99,9% nie?
Czy ktoś się z czymś takim spotkał? W ASO jeszcze nie byłem, bo pewnie będą chcieli to zobaczyć... a nie umiem pokazać.

sanchopan
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 263
Rejestracja: 09 lut 2011, 15:12
Model: Avensis/Verso CVT
Silnik: 1,8 Valvematic

Re: [T27] CVT: charakterystyka, problemy, usterki oraz obsł

Post autor: sanchopan »

Koledzy, a czy móglibyście przeczytać mój wątek tutaj: http://avensis.info/viewtopic.php?f=72&t=14353 bo nie wiem czy jak mi nie "przeskakuje na następny bieg" CVT, to poważny problem czy tylko coś się wiesza? :)

wtom
Mistrz
Mistrz
Posty: 1480
Rejestracja: 29 gru 2008, 15:03
Model: i45
Silnik: 2.4 GDI
Lokalizacja: PL

Re: [T27] CVT: charakterystyka, problemy, usterki oraz obsł

Post autor: wtom »

sanchopan pisze:Koledzy, a czy móglibyście przeczytać mój wątek tutaj: http://avensis.info/viewtopic.php?f=72&t=14353 bo nie wiem czy jak mi nie "przeskakuje na następny bieg" CVT, to poważny problem czy tylko coś się wiesza? :)
kolego wygląda to na poślizg - problem z regulacją czasu poślizgu sprzęgła -> lepiej udaj się do serwisu skrzyń ASB, a ASO toyoty to :glupek: w sprawie automatów (i tak oddadzą do serwisu ASB) lub wymienią skrzynię :diabel: . ogólnie skrzynie cvt stosuje się w autach z małymi silnikami i niedużymi momentami (oczywicie sa specjalne konstrukcjie cvt do aut luksusowych, mocnych, ale avensisa to nie dotyczy :jezyk: ). skrzynie cvt są ogólnie słabe, ich przebiegi bezawaryjne to 150-200tys, drogie naprawy (wyższe niż w przypadku klasycznych automatów) itd. ja bym cvt nie kupił :-) (a mam już 4 automat). jedyne co to sa oszczędne bo potrzebują mniejszych obrotów aby przenieść ten sam moment co w innych skrzynkach. ogolnie nie polecam szaleć na drodze z tymi skrzyniami :jezyk:
Ostatnio zmieniony 22 lip 2012, 22:21 przez wtom, łącznie zmieniany 1 raz.

kamyk
Guru
Guru
Posty: 2839
Rejestracja: 01 lip 2008, 09:21
Model: t25 przed i po fl
Silnik: 1cd i 1ad
Lokalizacja: Gdynia

Re: [T27] CVT: charakterystyka, problemy, usterki oraz obsł

Post autor: kamyk »

cvt to chyba w starej fiescie byla takie dwa kolka co sie rozjezdzaja i pasek bezstopniowa jakos tak czy to zbieznosc nazw jakas???

wtom
Mistrz
Mistrz
Posty: 1480
Rejestracja: 29 gru 2008, 15:03
Model: i45
Silnik: 2.4 GDI
Lokalizacja: PL

Re: [T27] CVT: charakterystyka, problemy, usterki oraz obsł

Post autor: wtom »

kamyk pisze:cvt to chyba w starej fiescie byla takie dwa kolka co sie rozjezdzaja i pasek bezstopniowa jakos tak czy to zbieznosc nazw jakas???
nie kolego :brewki: to coś to dokładnie to samo, tylko w nowocześniejszym wykonaniu :jezyk:

kamyk
Guru
Guru
Posty: 2839
Rejestracja: 01 lip 2008, 09:21
Model: t25 przed i po fl
Silnik: 1cd i 1ad
Lokalizacja: Gdynia

Re: [T27] CVT: charakterystyka, problemy, usterki oraz obsł

Post autor: kamyk »

ale tamta skrzynia byla "wieczna" ale moc inna i moment pytanie tylko czy toyota poszla droga vw czyli 150-200tys km i amen czy nie zastosowano jakis udziwnien ktore spowoduja problemy po jakims czasie. mi sie podobalo silnik chodzi na takich samych obrotach a auto przyspiesza taki melex!

wtom
Mistrz
Mistrz
Posty: 1480
Rejestracja: 29 gru 2008, 15:03
Model: i45
Silnik: 2.4 GDI
Lokalizacja: PL

[T27] CVT: charakterystyka, problemy, usterki oraz obsługa

Post autor: wtom »

np. w audi słynny multitronic (cvt) był porażką, dali sobie z nim spokój ;-). no cóż toyota nic tu nie zastosowała, bo kupiła "gotowca" aisina lub jatco i tyle. zresztą dzisiaj tylko merc robi swoje skrzynie :-)

wtom
Mistrz
Mistrz
Posty: 1480
Rejestracja: 29 gru 2008, 15:03
Model: i45
Silnik: 2.4 GDI
Lokalizacja: PL

[T27] CVT: charakterystyka, problemy, usterki oraz obsługa

Post autor: wtom »

mały OT :jezyk: obecnie mam 2 skrzynie: zwykłą 4HP22 ZF - klasyk nic specjanego ale sprzęgniętą z 4.6V8 :diabel:
i bardzo fajną skrzynkę od mitsubishi adaptacyjną (invecsII) - ta uczy się stylu jazdy kierowcy :diabel:
cvt jakoś we fieście przełknąłem ale w ave mnie nie przekonuje...ale o gustach się nie dyskutuje :-)

Awatar użytkownika
wrc
Moderator
Moderator
Posty: 17247
Rejestracja: 16 lis 2007, 07:12
Model: Avensis T22
Silnik: 2.0 D4D 1cdftv
Lokalizacja: Schwäbisch Hall

Re: [T27] CVT: charakterystyka, problemy, usterki oraz obsł

Post autor: wrc »

a ma ktos przekroj badz zdjecia bebna do skrzyni cvt toyoty?

Awatar użytkownika
pafcio
Spamer
Spamer
Posty: 6298
Rejestracja: 08 mar 2012, 22:22
Model: Rav4,Verso,Yaris
Silnik: 2ZRFAE
Lokalizacja: WI/WS/WU/WZ

Re: [T27] CVT: charakterystyka, problemy, usterki oraz obsł

Post autor: pafcio »

wtom pisze:
sanchopan pisze:Koledzy, a czy móglibyście przeczytać mój wątek tutaj: http://avensis.info/viewtopic.php?f=72&t=14353 bo nie wiem czy jak mi nie "przeskakuje na następny bieg" CVT, to poważny problem czy tylko coś się wiesza? :)
kolego wygląda to na poślizg - problem z regulacją czasu poślizgu sprzęgła -> lepiej udaj się do serwisu skrzyń ASB, a ASO toyoty to :glupek: w sprawie automatów (i tak oddadzą do serwisu ASB) lub wymienią skrzynię :diabel: . ogólnie skrzynie cvt stosuje się w autach z małymi silnikami i niedużymi momentami (oczywicie sa specjalne konstrukcjie cvt do aut luksusowych, mocnych, ale avensisa to nie dotyczy :jezyk: ). skrzynie cvt są ogólnie słabe, ich przebiegi bezawaryjne to 150-200tys, drogie naprawy (wyższe niż w przypadku klasycznych automatów) itd. ja bym cvt nie kupił :-) (a mam już 4 automat). jedyne co to sa oszczędne bo potrzebują mniejszych obrotów aby przenieść ten sam moment co w innych skrzynkach. ogolnie nie polecam szaleć na drodze z tymi skrzyniami :jezyk:

no to mnie nie pocieszyłeś...

wtom
Mistrz
Mistrz
Posty: 1480
Rejestracja: 29 gru 2008, 15:03
Model: i45
Silnik: 2.4 GDI
Lokalizacja: PL

[T27] CVT: charakterystyka, problemy, usterki oraz obsługa

Post autor: wtom »

spokojnie, zrób diagnostykę skrzyni w dobrym fachowym warsztacie ASB i będzie wiadomo. może wystarczy jakaś regulacja mechanizmów skrzyni.

Visitor1230

Re: [T27] CVT: charakterystyka, problemy, usterki oraz obsł

Post autor: Visitor1230 »

Ze wzgledu na takie wlasnie kwiatki nie mam CVT. I wogole bym nie mial bo mam diesla. Czytalem na forum w DE jak gosc sie zalil na problemy z ta skrzynia i brak rozwiazania w ASO. Wcale sie nie dziwie bo typ ciagal ta skrzynia cale lato przyczepe kempingowa :-D .

sanchopan
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 263
Rejestracja: 09 lut 2011, 15:12
Model: Avensis/Verso CVT
Silnik: 1,8 Valvematic

Re: [T27] CVT: charakterystyka, problemy, usterki oraz obsł

Post autor: sanchopan »

Dzięki za odzew. Generalnie aktualnie ujeżdżam 1,8 z CVT, ale... - proszę wybaczyć, ale na znanym forum w tym temacie cisza! - w Verso. Proszę nie bić. Avensisem aktualnie nie jeżdżę, dodam, że 1,8 w Ave a 1,8 w Verso, to dużo lepiej jest w Ave. No, ale i masa i gabaryty większe w Verso.
W ASO zgłosiłem, ale na razie tylko na zasadzie zapytania - mają pytać w W-wie. Auto ma dopiero 12 tys. km przebiegu. Owszem, zdarza mi się ruszać "do dechy" spod świateł, ale na przestrzeni całego przebiegu zrobiłem tak raptem kilka razy, więc wątpię, żeby to było przyczyną.
No i nie umiem powtórzyć, nie wiem czy mi wierzą, nie wiem co zrobią :(
Generalnie ze skrzyni i auta zadowolony jestem, ale jak w rocznym aucie takie kwiatki... sam nie wiem co myśleć.

Choć zastanawia mnie taka rzecz - naczytałem się również przed zakupem o awaryjności CVT różnych marek: i Nissana, i Mitsubishi, i Audi i coś tam jeszcze. Ale o Toyocie nie było... ani słowa!
Znam dodatkowo niemałą ilość ludzi, co CVT jeżdżą i 100 i 200 tys. km i sobie chwalą i jest super. I nic się nie dzieje.
W hybrydach też parę ludzi znam (głownie Prius) i też przebiegi ogromne i wszystko działa - choć to nie ta sama skrzynia, bo planetarna - ale jednak CVT.
To co? Ja mam takiego pecha, że trafiłem na zły egzemplarz, czy może te kilka razy spod świateł skrzynię już zajechały? Nie chce mi się wierzyć... :bojesie:

Aha! Jeszcze jedno - o jakim sprzęgle mówimy, skoro wedle mojej wiedzy w skrzyniach CVT zasadniczo sprzęgła... nie ma?

sanchopan
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 263
Rejestracja: 09 lut 2011, 15:12
Model: Avensis/Verso CVT
Silnik: 1,8 Valvematic

Re: [T27] CVT: charakterystyka, problemy, usterki oraz obsł

Post autor: sanchopan »

No i zadaj człowieku trudniejsze pytanie lub pytanie inne niż standardowe.
I wszyscy specjaliści milczą.
Pytanie czy milczą czy specjaliści...

Awatar użytkownika
wrc
Moderator
Moderator
Posty: 17247
Rejestracja: 16 lis 2007, 07:12
Model: Avensis T22
Silnik: 2.0 D4D 1cdftv
Lokalizacja: Schwäbisch Hall

Re: [T27] CVT: charakterystyka, problemy, usterki oraz obsł

Post autor: wrc »

To dość nowe rozwiązanie w toyocie, nie ma tego dużo na rynku, stad i doświadczeń mało co przekłada się na mały ruch w temacie, pozdr

kamyk
Guru
Guru
Posty: 2839
Rejestracja: 01 lip 2008, 09:21
Model: t25 przed i po fl
Silnik: 1cd i 1ad
Lokalizacja: Gdynia

Re: [T27] CVT: charakterystyka, problemy, usterki oraz obsł

Post autor: kamyk »

w sumie cvt nie jest "typowym" automatem, blizej jej do skutera czy starej fiesty....moze melex tez ma cos podobnego???? aso tez nie jest pewno zachwycone klientami co pytaja czy tak ma byc???? a jak mam byc skoro nikt nie wie jak ma byc....

sanchopan
Coś wie...
Coś wie...
Posty: 263
Rejestracja: 09 lut 2011, 15:12
Model: Avensis/Verso CVT
Silnik: 1,8 Valvematic

Re: [T27] CVT: charakterystyka, problemy, usterki oraz obsł

Post autor: sanchopan »

A jak to jest z holowaniem - ponoć można na Neutral i ABSOLUTNIE NIE do tyłu - wg instrukcji?
A przetaczać tarcze na aucie, kiedy to z zewnątrz przez 1-2 godziny kręcimy raz jedną raz drugą stroną na zgaszonym silniku - można? Tak się pytam, bo widziałem jak u znajomego przetaczali w innym aucie i był zadowolony z efektu. A wiedza może się przydać.

ODPOWIEDZ